pianoles van rené review. Foto van 2 handen boven piano klavier

Wat zijn jouw motieven om goed piano of keyboard te leren spelen? In deze Pianoles van René Review neem ik je mee in de muziekwereld.

Je zit naar de tv te kijken of naar de radio te luisteren en ineens wordt je aandacht gegrepen door ontroerend pianospel of een mooi liedje. Dat is het moment waarop je denkt: “Dat zou ik ook wel willen”. Goed en mooi piano spelen is niet alleen plezier voor jou. Stel je voor dat je op een feestje zit en daar staat een piano, keyboard of een vleugel. Denk je eens in hoe mooi het zou zijn als jij familie en vrienden zou kunnen verbazen door daar een leuk stukje op te spelen.

Of je wilt gewoon de liedjes die je op de radio of op het internet hoort, na kunnen spelen. Beginnen met pianospelen is niet alleen leuk voor jou, maar ook voor de mensen om je heen. Of het nu familie of vrienden zijn. Als jij de noten op de goede manier uit de piano of keyboard weet te krijgen zul je alom bewondering oogsten en complimenten krijgen.

Wil je graag een bandje oprichten? Heb je ineens tijd over en wil je daar iets leuks mee doen? Ben je met pensioen gegaan en wil je de vrijgekomen tijd creatief gaan besteden? Piano spelen is een mooi tijdverdrijf en we kunnen ons goed voorstellen dat jij deze vaardigheid in de vingers wilt krijgen.

We zijn de piano cursus van René tegengekomen op het internet en wilden wel eens weten of deze cursus ook doet wat het belooft: jou goed en vooral met plezier piano leren spelen.

Voor wie is deze cursus?

Deze cursus is voor mensen die piano willen leren spelen, dat is natuurlijk duidelijk. Wil je leren spelen op een keyboard of misschien op een vleugel? Ook dat kan met deze cursus. Het principe is immers hetzelfde voor al deze instrumenten.

Je hoeft geen muziekknobbel te hebben of superveel gevoel voor muziek te hebben. Deze cursus is geschikt voor iedereen, ook als je geen noot kunt lezen, of nooit een piano hebt aangeraakt. Ook of je jong of oud bent maakt niet uit. Misschien dat jonge mensen andere voorkeuren qua muziek hebben dan oudere mensen en andersom, maar dat maakt voor het leren pianospelen niets uit.

Misschien heb je vroeger pianolessen gehad, of moest je van je ouders op pianoles, maar had je er nooit zin in omdat het ontzettend saai was. Ook dan is deze cursus voor jou, omdat de hele opzet van het leren pianospelen in niets lijkt op de pianolessen van vroeger.

Als de muziek tijdens de ouderwetse pianolessen niet jouw ding is, dan zou deze cursus wat voor je kunnen zijn. Met deze cursus kun je al snel de liedjes spelen die jij leuk vindt en die jou motiveren tot meer oefenen op je piano of keyboard.

Wat heb je nodig?

Je hebt geen voorkennis nodig. Als je wel eerder pianoles hebt gehad, dan zullen sommige dingen je bekend voorkomen en sommige dingen zullen nieuw voor je zijn. Als bekende dingen op een andere manier uitgelegd worden kan dat toch een toegevoegde waarde hebben. Zelf heb ik als oud-trompet speler toch weer wat geleerd over akkoorden en kruizen en mollen in de muziek.

Wat je wel nodig hebt is een keyboard of een digitale piano. Verder heb je een computer, laptop, tablet of smartphone met internetverbinding nodig. Volgens ons zijn er tegenwoordig maar weinig mensen meer die dat niet hebben.

Verder heb je natuurlijk een klein beetje doorzettingsvermogen nodig. Wie na 2 weken alweer ophoudt met oefenen, zal natuurlijk nooit een beroemd concertpianist worden. Nu zal dat niet direct je doel zijn, maar hou er wel rekening mee dat je de nodige uurtjes bezig zult zijn met oefenen. Je zult echter zien dat je na een betrekkelijk korte tijd al een aantal muziekstukken en liedjes kunt spelen. Dan zal het oefen alleen maar leuker en leuker worden.

Wat houdt de pianocursus van René in?

Wie is René?

René heet voluit Rene Knops, komt uit Brabant, is 48 jaar en al vanaf z’n 10e gek op piano spelen. Hij heeft dan ook veel ervaring met het pianospelen op diverse podia. Sinds 2012 is zijn pianocursus online te volgen. Hij heeft de laatste jaren al duizenden cursisten opgeleid tot pianist/toetsenist en belooft dat iedereen piano kan leren spelen. En ook nog eens sneller dan dat je zou denken.

René kent het probleem van veel mensen die voortijdig stoppen met hun pianolessen. Hij herkent de obstakels die ervoor zorgen dat de lol van het pianospelen er te snel afgaat. In de traditionele pianolessen is het vaak zo dat het er sterk op lijkt dat je opgeleid wordt tot concertpianist. Niet iedereen zit daarop te wachten. René vindt dat het piano leren spelen vooral leuk moet zijn. Als je lol hebt in het spelen ga je door. Het feit dat jij het leuk vind om lekker te oefenen motiveert je om door te gaan en nóg beter te leren spelen.

We hebben een paar keer contact gehad met René en dat contact verliep prettig en snel. René is een enthousiaste kerel, reageert vlot op de vragen die we hebben en is bereid om tekst en uitleg te geven over het hoe en waarom van zijn pianolessen. Kortom, alles wijst erop dat we hier met een betrouwbare muziekleraar te maken hebben en op basis van onze ervaringen met René, zouden wij het wel aandurven om ons geld te investeren in zijn pianolessen.

Foto van René achter zijn piano

Hoe ziet deze cursus eruit?

De cursus zelf bestaat uit diverse onderdelen: een instapcursus, een beginnerscursus, een gevorderdencursus en een notencursus. Ook zit er een Kerst en Sinterklaas lespakket bij. Het lesmateriaal bestaat uit vele video’s en schriftelijk lesmateriaal op PDF, dat je dus zelf kunt printen als je dat wilt. Ook behoren e-books en audio bestanden tot de cursus.

Naast het eigenlijke lesmateriaal wordt er ook veel ondersteuning gegeven. Er is toegang tot live Webinars, die ook teruggekeken kunnen worden en toegang tot de online community, waar je contact hebt met medecursisten en je elkaar kunt helpen en motiveren. Als je ergens problemen mee hebt, kun je Rene altijd om advies vragen.

Rene onderkent het belang van een leraar die reageert op de vragen en problemen van de cursist en die kan helpen en tips en aanwijzingen kan geven. Daarom kun je Rene altijd bereiken met de dingen die niet lukken, waar je tegenaan loopt of die je dwars zitten. Omdat René al meer dan 25 jaar lesgeeft, zijn er weinig problemen waar hij niet het antwoord op weet.

Waarom is deze cursus anders?

Deze cursus is anders omdat de nadruk ligt op de lol in het leren spelen. Dat zorgt ervoor dat je niet voortijdig afhaakt, maar vanzelf zin hebt om door te gaan. Tijdens de video’s speelt René telkens een stukje voor. Bovenin beeld zie je nog een toetsenbord waarop de toetsen die René bespeelt van kleur veranderen. Het leuke is dat je na een beperkt aantal lessen zelf al leuke liedjes kan spelen.

Anders is ook dat er aan het begin van de cursus geen tijd besteed wordt aan de theorie van de muziek en het leren van noten lezen, je gaat dus gelijk al makkelijke liedjes spelen. Hierdoor kom je gelijk al in de goede stemming om door te gaan met het leren van de volgende liedjes. Als je de bijgeleverde audiobestanden afspeelt, kun jij de pianopartij in de liedjes voor je rekening nemen. En wat is er nou leuker dan zelf mee te spelen in je favoriete liedjes?

De video’s die deel uitmaken van de cursus zijn geen ellenlange video’s, maar korte filmpjes die goed te behappen zijn. De video’s zijn in HD kwaliteit en de afspeelsnelheid is aan te passen. Gaat het je iets te snel, dan kun je het dus iets langzamer afspelen. Wij denken dat dat niet vaak nodig zal zijn, omdat René alles rustig en duidelijk uitlegt.

We hebben René gevraagd hoe dat nou zit met het ‘nakijken’ van het huiswerk. Stel, je hebt een muziekstuk of een liedje ingestudeerd, maar je hebt toch nog vragen hoe het gespeeld zou moeten worden. Of je weet even niet of je het juiste ritme of intonatie te pakken hebt. Met behulp van de moderne techniek is dat allemaal geen probleem. In deze gevallen kun je altijd een video opname maken van je pianospel aan René laten horen en zien. Desgevraagd laat René weten dat er niet veel van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt, omdat de meeste mensen de uitleg in de lessen heel duidelijk vinden.

Bij deze cursus krijg je ook levenslang toegang tot een community, oftewel een groep van medecursisten. Wat deze cursisten vaak doen is aan andere cursisten laten zien en horen welk stuk of welk liedje ze hebben ingestudeerd. René en de mede studenten laten dan weten wat er nog veranderd kan worden, zodat je nog beter gaat spelen.

Foto van een keyboard klavier

Wat leer je tijdens de cursus?

Piano spelen natuurlijk en keyboard, dat is duidelijk. Maar er zijn nog meer vaardigheden die jij je eigen kunt maken. Je leert muziek beter te begrijpen, hoe zit muziek nou eigenlijk in elkaar?

Uiteraard leer je noten lezen, maar niet op die duffe manier van vroeger. René leert je met handige truckjes en ezelsbruggetjes hoe je de namen van de noten beter onthoudt. Notenleren lezen wordt op deze manier leuk. En eerlijk is eerlijk, er is niets moeilijks aan het lezen van muzieknoten.

Je leert ook met meer zelfvertrouwen te spelen. Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, hoe leuker het pianospelen wordt. Je gaat meer genieten van de muziek. Verder leer je liedjes te spelen zonder op je muziekpapier te kijken en op het gehoor bekende liedjes na te spelen.

Op de website van René vind je een paar video’s van mensen – ook kinderen – die in korte tijd al in staat zijn om leuke liedjes en muziekstukken te spelen. Dat motiveert natuurlijk wel.

Pianoles van René Review: Oordeel

Om er maar gelijk mee te beginnen: € 149,- is niet veel voor meerdere maanden pianoles. Als je alle lessen afwerkt en je oefent regelmatig, ben je toch al gauw meerdere maanden onderweg. Dit afgezet tegen de prijs die je bij reguliere muziekscholen betaalt, is € 149,- niet veel.

Natuurlijk kies je een muziekschool of muziekleraar niet alleen om de prijs. Dat is wel belangrijk, maar niet doorslaggevend. De kwaliteit van de lessen moet goed zijn, de leraar moet leuk zijn, evenals de lessen die hij geeft. Naar onze mening zit dat wel goed bij René.

Wij vinden het systeem van lesgeven door middel van video’s leuk op de manier zoals René dat doet. De video’s zijn helder en van goede kwaliteit en de uitleg van de lessen is duidelijk. René neemt voor elke onderwerp voldoende tijd om alles uit te leggen.

Het enige nadeel dat wij kunnen bedenken is dat je bij een gewone muziekschool geacht wordt op te komen dagen. Als je je huiswerk niet doet tijdens deze online cursus, zal niemand daar iets van zeggen. Je mist de bekende ‘stok achter de deur’. Daar staat tegenover dat de prijs ook wel weer een stuk lager ligt.

Wij denken echter dat je door de enthousiaste manier van lesgeven van René wel met de studie bezig blijft en goed piano of keyboard zult kunnen leren spelen.

Als jij enthousiast geworden bent en je wilt ook beginnen met het leren van pianospelen, klik dan op de groene knop hieronder.

Geef een antwoord