In deze Mindfulness voor het Dagelijkse Leven Review kun je lezen wat Mindfulness zoals inhoudt en of het iets voor jou zou kunnen zijn.

In deze review kom je van alles te weten over de mindfulness cursus, zoals prijs, inhoud, wie de schrijver is, voor- en nadelen en nog veel meer.

Verder laat ik je zien wat Mindfulness is, wanneer en door wie het gebruikt kan worden en welke voordelen je ervan kan hebben. Benieuwd geworden? Lees dan snel verder!

Misschien herken je de volgende situaties:

Het gaat allemaal niet zo lekker in jouw leven en als gevolg ben je veel aan het piekeren. Dat lost natuurlijk helemaal niets op. Sterker nog, je raakt meer en meer gefrustreerd en de zaken gaan daardoor eerder slechter dan beter.

Misschien ben je constant gespannen door moeilijkheden op je werk. Veel mensen kunnen dit slecht verwerken en daardoor is er tegenwoordig zoveel stress en burn-out.

Het kan ook zo zijn dat het allemaal zo z’n gangetje gaat. Het gaat niet goed en het gaat niet slecht. Soms vraag je je af: “Is dit het nou? Is er niet meer uit het leven te halen?”

Diep van binnen weet je dat er meer is en dat je meer capaciteiten hebt dan dat je nu aan je omgeving laat zien. Wat zou het mooi zijn als jij de wereld meer van jouw mooie kanten zou kunnen laten zien! Zou dat mogelijk zijn? In deze review ga ik je alles vertellen!

Mindfulness voor het dagelijkse leven. Foto van een een verliefd stel
<a href=”https://www.freepik.com/photos/people”>People photo created by lookstudio – www.freepik.com</a>

Wat is Mindfulness?

Mindfulness kan aangeduid worden door 2 steekwoorden: Opmerkzaamheid en aandacht

Opmerkzaamheid voor je omgeving en aandacht voor wat daar allemaal gebeurt. Je beleeft alles veel intenser als het je volle aandacht heeft.

Je zou kunnen zeggen dat je meer aanwezig bent in het nu en veel meer tevreden kunt zijn met het huidige moment. Waarom?

Omdat je in kunt zitten over je fouten in het verleden en omdat de meeste problemen dreigen in de toekomst. Maar nu, op dit moment hebben de meeste mensen niet zoveel problemen. Daarom geeft het veel rust om in het nu te leven.

Daarnaast ben je met mindfulness meer aan het waarnemen dan aan het oordelen.

We oordelen onbewust zo vaak situaties, omstandigheden, systemen, andere mensen, instanties en noem maar op.

We willen anderen graag “in hokjes stoppen” zoals dat heet. Vervolgens gaan we op zoek naar “bewijzen” die ons oordeel rechtvaardigen.

Mindfulness gaat je helpen om je neiging te verminderen om situaties, omstandigheden, andere mensen etc. te beoordelen. Dat alleen al gaat je veel meer rust geven.

Beproefde technieken

Veel mensen denken dat Mindfulness en meditatie iets paranormaals en zweverigs is, maar dat is niet zo, integendeel. De oefeningen en technieken die bij mindfulness gebruikt worden, zijn uitgebreid onderzocht op hun effectiviteit. Je zou kunnen zeggen dat Mindfulness dus gewoon wetenschap is.

Foto van een schoolbord volgeschreven met wetenschappelijke formules
<a href=”https://www.freepik.com/photos/pattern”>Pattern photo created by jcomp – www.freepik.com</a>

In werkelijkheid zijn deze technieken al duizenden jaren oud. Ze stammen uit landen als China, India en Nepal. De mensen uit deze landen pasten deze technieken toe om een gelukkiger leven te hebben en zaken zoals stress te verminderen.

De laatste tientallen jaren hebben we deze technieken in het Westen ontdekt en zijn we de grote waarde ervan in gaan zien.

Voor Wie is Mindfulness voor het Dagelijkse leven bedoeld?

Stel je voor dat je aan het eind van je leven bent en je kijkt terug op al die jaren die achter je liggen. Waar zou je het meeste spijt van hebben? Goede kans dat je het meeste spijt zou hebben van het feit dat je niet genoeg genoten zou hebben van de mooie dingen van het leven (die vaak nog gratis zijn ook)

Mensen die teveel tijd aan hun werk besteed hebben, hebben er spijt van dat ze niet meer tijd met hun geliefden hebben doorgebracht. Depressie en burn-out liggen dan op de loer (Wil je hier meer over weten, lees dan ook mijn artikel over depressie en burn-out)

Mensen die als een dolle geld en bezit hebben nagejaagd, hebben er spijt van dat ze te weinig van de ondergaande zon hebben genoten, van de fluitende vogels, van de bloemen aan de kant van de weg en noem maar op.

Als je rust en balans in je leven wilt, wil je meer dan alleen maar symptoombestrijding. Dan weet je dat er geen korte route is naar lekker in je vel zitten. Je kunt het leven niet om de tuin leiden. Als je echt wilt werken aan de manier waarop jij in het leven staat, dan gaat daar gewoon tijd overheen. Als jij dat beseft, dan kan deze cursus iets voor jou zijn.

In principe is deze cursus voor iedereen. Of je nu man of vrouw bent, jong of oud, hoog- of minder hoog opgeleid, het maakt allemaal niet uit. Deze cursus is door iedereen te volgen en te begrijpen. Iedereen kan zijn of haar voordeel doen met het toepassen van de principes die in deze cursus aan bod komen.

Het kan zijn dat je al het één en ander weet over mindfulness, of misschien sta je er volkomen blanco in. Feit is dat er voor iedereen iets bij zit waarmee je het (hectische) leven van alledag een beetje makkelijker en leuker kan maken.

Foto van een vrouw die bedenkt wat ze in haar agenda zal schrijven.
Afbeelding van Karolina Grabowska via Pixabay 

Vind jij het dagelijks leven lastig vanwege de moeilijkheden die jij steeds weer ervaart? Misschien heb je weinig zelfvertrouwen of ben je bang voor de toekomst. Misschien ben je ergens anders bang voor of ben je gestrest. In zulk soort situaties kan deze cursus Mindfulness voor het Dagelijkse Leven extra nuttig voor je zijn.

Mindfulness is niet bedoeld voor mensen die het onderwerp niet serieus nemen of geen tijd vrij willen maken voor het doen van de oefeningen.

De kennis en ervaring komt helaas niet vanzelf aanwaaien. Je kunt die alleen opdoen door echt met de oefeningen aan de gang te gaan.

Wie is de schrijver van de cursus?

In deze video maak je kennis met Rolf van Baalen en Melanie Poldervaart. Ze zijn beide eigenaar van het bedrijf Happy with Yoga.

Happy with Yoga is gevestigd in Schiedam en geeft de yoga- en mindfulness lessen online en op locatie.

De video hieronder gaat meer over de yoga cursus die ze ook aanbieden, maar je krijgt zo wel een goed beeld van deze 2 gedreven mensen.

Happy with Yoga heeft gewoon een hele mooie en goed gevulde website (www.happywithyoga.com), een KvK en een btw nummer. Dat ziet er allemaal betrouwbaar en solide uit.

Wat kan Mindfulness voor het Dagelijkse leven je brengen?

Is het niet raar dat we vaak met van alles bezig zijn, behalve met onze hersenen. Terwijl die al onze keuzes en gedrag en ons hele leven bepalen.

We besteden meer tijd aan onze vakantie, onze kleren en de tv, dan aan het onderhoud van ons brein. Terwijl die er toch voor moet zorgen dat we lekker in ons vel zitten.

Met mindfulness kun je meer rust en structuur in je leven brengen. Dat komt omdat je niet meer denkt aan wat je allemaal morgen of volgende week moet doen. Je let juist meer op wat er allemaal om je heen gebeurt.

Als je in de bus naar huis zit, denk dan eens niet aan de boodschappen die nog gedaan moeten worden of aan die vriendin waar je nog even naar toe moet.

Schakel eens om naar Mindfulness en hoor nu de gesprekken van de medepassagiers, voel de bank waar je op zit en je zie de huizen van de straten waar je doorheen rijdt. Merk je dat je hier gelijk al een stuk rustiger van wordt?

Mindfulness is ook niet oordelen. Veel mensen oordelen over van alles en nog wat en vooral over andere mensen. Het kan lastig zijn om dit af te leren, maar wat kan het een rust geven.

Als je situaties en andere mensen niet meer beoordeelt, dan hoef je je hier ook niet meer druk over te maken. Dit geeft je ook al veel meer rust.

Hierboven heb je het een en ander kunnen lezen over de voordelen van mindfulness. Hier nog een paar dingen op een rijtje:

  • Minder stress, minder angst, minder negatieve en depressieve gevoelens
  • Minder piekeren
  • Betere balans en gevoel van rust
  • Beter concentratie vermogen, je bent minder snel afgeleid.
  • Beter korte termijn geheugen. Vooral de opslag van taak-relevante informatie verbetert. Dit heeft een gunstig effect op je functioneren in je werkomgeving.
  • Betere nachtrust. Uitgerust wakker worden en vol frisse moed aan de nieuwe dag vol met nieuwe kansen beginnen
  • Je bent minder reactief in lastige situaties. Je kunt lastige situaties dus neutraler beoordelen en dit maakt dat je minder van slag bent door deze gebeurtenissen en omstandigheden. Vooral de oefeningen die gericht zijn op je ademhaling zullen hier helpen.
  • Je zult flexibeler zijn in omstandigheden die je als lastig ervaart. Iedereen heeft eigenlijk wel automatische reactie op lastige situaties. Jij gaat die automatische reacties herkennen en je gaat patronen ontdekken. Hierdoor zul je flexibeler reageren in die omstandigheden en kun je je gedrag makkelijker aanpassen. Dit zorgt ervoor dat je beter en effectiever functioneert.
  • Je kunt je beter invoelen in de situatie van andere mensen. Dit zal een betere relatie en verstandhouding met andere mensen opleveren.
  • Meer gevoel van geluk in je leven (je ‘zit beter in je vel’)
Foto van een lachende jonge vrouw op straat.
Foto door Lina Kivaka via Pexels

Is het vol te houden?

Het lastigste van de cursus is om tijd vrij te maken voor de oefeningen. De oefeningen zelf zijn niet moeilijk.

Iedereen kent het wel. Je begint vol enthousiasme aan een cursus of training, maar na verloop van tijd wordt het allemaal wat minder. Het enthousiasme en de motivatie verdwijnen langzaam naar de achtergrond.

Het is belangrijk dat je de oefeningen blijft doen, ook als je een keer geen zin hebt. Laat je niet verleiden tot het overslaan van de oefeningen, maar maak het een vast onderdeel van je dagelijkse leven.

Als je iedere dag de oefeningen en de opgaven blijft doen, dan wordt het een vast onderdeel van je dagindeling. Hoe automatischer het wordt om de oefeningen te doen, hoe minder energie het kost. Totdat het gewoon een onderdeel van je natuurlijke gedrag is geworden.

Wat mij het beste bevalt, is om met een vaste tijd te werken. Bij voorbeeld elke dag gelijk na het opstaan, of elke dag gelijk na het avondeten.

Wat kost de cursus Mindfulness voor het dagelijkse leven?

Je kunt in het bezit komen van de cursus door éénmalig € 47,- inclusief de BTW over te maken naar Happy with Yoga.

Foto van een envelop met Euro bankbiljetten
Photo door Markus Spiske via Unsplash

Wat krijg je allemaal?

Voor € 47,- krijg je het volgende:

  • 8 weken lang elke dag een mailtje met daarin je dagelijkse oefeningen. Hier ben je maximaal een half uurtje mee bezig en vaak zelfs minder. Waarde: € 87,-
  • Mindfulness video’s. Waarde: € 27,-
  • Mindfulness audio bestanden. Waarde: € 47,-
  • Bonus: Extra minicursus Mindfulness op het werk. Waarde: € 27,-
  • Extra tips om van mindfulness een dagelijkse gewoonte te maken.

Emails

De lessen krijg je in de vorm van dagelijkse e-mails, maar niet in 1 keer. Dit om je te stimuleren om de lessen eerst in de praktijk te brengen en dan pas door te gaan naar het volgende onderwerp. In iedere email staat een oefening die je voor die dag moet doen. De uitleg bij die oefening krijg je er natuurlijk ook bij.

Iedere week leer je een nieuw deelgebied van mindfulness. Na 8 weken heb je de alle kennis die he nodig hebt om alle onnodige stress in je leven achter te laten.

Nadat je 8 weken met mindfulness bezig bent geweest, is het een vaste gewoonte geworden, een vast onderdeel van je dag. Na 8 weken bij je er zo aangewend dat het veel makkelijker voor je is om er elke dag mee door te gaan.

Het is wel belangrijk om te melden dat deze cursus het meest effectief is als je echt elke dag je oefeningen doet. Natuurlijk ga je ook persoonlijke vooruitgang zien als je de lessen opspaart en ze allemaal in het weekend gaat doen. Het is echter veel effectiever om iedere dag even die 20 minuten vrij te maken en geconcentreerd te oefenen.

Foto van een jongeman die met een laptop op de bank zit
Foto Austin Distel on Unsplash.com

Audio- en videobestanden

In de mails vind je ook audio- en videobestanden met extra uitleg en voorbeelden. Hierin wordt nog eens verduidelijkt hoe je de oefeningen het beste kunt doen.

Het beste kun je deze bestanden in je eentje en op een rustige plaats afspelen. Op deze manier geeft Rolf je nog wat meer kennis over mindfulness mee. De bestanden zijn af te spelen op je mobiel, je tablet of je laptop. Net wat jij het makkelijkst vindt.

De oefeningen zijn oefeningen voor je lichaam en voor je geest. Op deze manier leer je meer over b.v. jezelf en over mediteren. Veel cursisten geven aan dat ze deze oefeningen prettig vinden.

De voorbeelden die Rolf en Melanie geven zijn een nuttige aanvulling op de lesstof die je ook al in de mails krijgt. Doordat je kunt luisteren naar de uitleg en kunt kijken hoe Rolf en Melanie de oefeningen doen, wordt het echt makkelijk om de oefeningen na te doen. Een nuttige aanvulling op de dagelijkse mails dus.

Bonus: Mindfulness op het werk

Als extra krijg je bij deze Mindfulness cursus de minicursus “Mindfulness op het werk”

Deze minicursus kun je het beste net zo oppakken als de “gewone” mindfulness cursus, dus elke dag een beetje.

Daarnaast ontvang nog veel extra geschreven informatie over diverse werk gerelateerde onderwerpen, zoals bij voorbeeld Stress op het Werk en hoe je daar het beste mee om kunt gaan.

Verder zitten er nog extra tips, cijfers en allerlei handige info bij waar je elke dag je voordeel mee kunt doen.

Wat vinden anderen van de cursus Mindfulness voor het Dagelijkse Leven?

Gebruikers vinden het opbouw van de cursus logisch. De ‘lesstof’ is makkelijke te volgen en de oefeningen zijn ook niet moeilijk. Er zijn 8 weken waarin je dagelijks mails krijgt met tips en oefeningen en die vliegen voorbij.

“Het is ook niet echt een cursus, maar meer een soort levensstijl die je je eigen moet maken.”

Een ander geeft aan minder last van tobben en piekeren over de onzekere toekomst te hebben. Ook luistert ze nu meer naar zichzelf en pauzeert wanneer nodig. Ze geniet meer van de kleine dingen en gaat minder snel over op de automatische piloot.

Een derde meldt dat hij graag alles onder controle had, maar dat – met behulp van de cursus – los heeft kunnen laten. Van tijd tot tijd “gewoon even stil zijn” bracht al veel rust en ruimte in zijn leven.

Voordelen

Ervaren instructeurs

Rolf en Melanie zijn beide zeer ervaren instructeurs. Voordat ze zelf yoga docenten werden, hebben ze zelf heel veel yogalessen gevolgd. Dat zie je in de lessen terug. Rolf en Melanie leggen alles heel duidelijk uit.

Je hoort wel eens dat dit soort dingen als yoga en mindfulness heel erg zweverig zouden zijn. Als je dat ook denkt, dan zou je eens een half uurtje naar Rolf moeten luisteren.

Zijn kennis en passie voor het werk komen in zijn manier van lesgeven duidelijk tot uitdrukking. De manier waarop hij les geeft en de oefeningen uitlegt zou je kunnen omschrijven als rustig en duidelijk.

Verhouding kosten / baten

Voor € 47,- krijg je les van zeer ervaren instructeurs. De kwaliteit van de lessen is zonder meer goed te noemen.

Een fysieke mindfulness cursus volgen gaat je zeker veel meer kosten.

Zelf een boek kopen of naar YouTube video’s kijken zal waarschijnlijk goedkoper zijn, maar dat heeft weer als nadeel dat je geen vragen kunt stellen als je ergens tegenaan loopt.

Niet goed Geld Terug Garantie

Dit heeft voor jou als voordeel dat het risico dat je loopt op een miskoop gelijk is aan nul.

Mocht je onverhoopt toch tot de conclusie komen dat deze cursus niet aan jou verwachtingen voldoet, dan volstaat 1 email om je geld terug te krijgen. Geen moeilijke vragen, geen gezeur, geen gedoe.

Foto van een nadenkende jonge vrouw
Foto: Coockie Studio via Freepik.com

Nadelen

Geen face to face contact

Email is makkelijk. In sommige situaties kan het toch handiger zijn om gewoon even met je instructeur te overleggen.

Elke dag e-mails

Hoewel er een goede gedachte achter het systeem van de dagelijkse e-mails zit, zijn er mensen die het minder fijn vinden dat ze elke dag een email krijgen.

Niet Goed Geld Terug Garantie

We gaan er niet vanuit, maar mocht het toch zo zijn dat je niet tevreden bent met de cursus, dan kun je binnen 30 dagen een mailtje sturen met daarin de reden waarom de cursus niet aan je verwachtingen voldoet. Je krijgt je geld dan gewoon teruggestort. Geen lastige vragen, geen gezeur, geen gedoe.

Dit laat eens te meer zien dat Rolf en Melanie achter hun cursus staan en er het volste vertrouwen in hebben dat jij merkbare resultaten gaat halen met deze cursus.

Mindfulness voor het Dagelijkse Leven Review. Garantie stickers

Mindfulness voor het Dagelijkse Leven Review: Eindoordeel

Veel mensen ervaren het dagelijkse leven als een ‘rat race’, waarbij de lat almaar hoger wordt gelegd. Meer dan ooit is het belangrijk je niet gek te laten maken, maar gewoon rustig en zonder stress je ding te doen.

Rolf en Melanie zijn er naar mijn mening in geslaagd om mindfulness laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk te maken. Ze hebben een duidelijke en no-nonsense cursus weten te maken die je helpt om je met meer rust en minder stress door het dagelijkse leven te bewegen.

De oefeningen zijn makkelijk en duidelijk. De fijne manier van lesgeven van Rolf kun je omschrijven met de woorden rustig en praktisch. Zit je ergens mee of loop je tegen een probleem aan, dan kun je gewoon even een mailtje naar Rolf en Melanie sturen.

Het moeilijkste is om tijd in je dagelijkse schema apart te zetten om de oefeningen te doen. Als je echter een vast moment van de dag inruimt om tijd te nemen voor de oefeningen, bij voorbeeld aan het begin van de dag, dan zal het na enige tijd raar aanvoelen als je de oefeningen niet op je vaste tijd hebt gedaan.

Elke dag een mail met opgaven en aanmoedigingen is een mooie methode om constant met de oefenstof bezig te blijven. Na 8 weken is het dagelijks oefenen echt al een soort routine geworden die je dan door kan zetten, ook al is het eigenlijke lesprogramma dan al afgelopen.

Naar mijn oordeel is € 47,- geen geld om de stress te verminderen en rust en overzicht in je leven te krijgen. Van harte aanbevolen!

Tot slot

Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat het me hieronder even weten. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nv-author-image