De termen depressie en burn-out kom je nog als eens tegen tegenwoordig. Veel mensen lijden tegenwoordig aan psychologische aandoeningen. De één wat meer, de ander wat minder.

Hoe komt dat nou?

Feit is dat de wereld waarin we nu leven een stuk hectischer is dan, pak weg, een jaar of 50 geleden.

Toen was alles een stuk overzichtelijker.

Als je boodschappen moest doen ging je naar de winkel. Als je een brief wilde posten ging je naar het postkantoor. De bank was nog in ieder dorp aanwezig en ook de bakker, de slager en de melkboer.

Er was nog tijd voor een praatje en je hoefde niet op tijd thuis te zijn om je favoriete soap te halen.

Communiceren deed je met een brief of een telefoon gesprek. Lekker relaxed.

Tegenwoordig gaat alles veel sneller en hectischer.

Onder andere door de invloed van reclame zijn carrière en zichtbare resultaten van succes veel belangrijker geworden. Veel mensen spreken dan ook wel over een ratrace. We jagen als ratten in een doolhof achter onze doelen aan.

Het nu, of het huidige moment is dus niet persé goed. We kunnen pas gelukkig zijn als we in de toekomst…….(vul al de doelen waar je hard achteraan rent maar in)

Geen wonder dat veel mensen de druk die er op hen staat als overmatig ervaren. Het gevaar een depressie of burn-out op te lopen is niet denkbeeldig.

Foto door Andrew Neel via Pexels

Problemen

Al dit geren en gedoe geeft niet zelden mentale klachten. De bekendste zijn wel Depressie en Burn-out.

Dit zijn problemen waar veel mensen tegenwoordig mee te maken hebben.

Eén op de acht mensen zou tegenwoordig met bun-out achtige klachten te maken hebben en voor een depressie liggen de schattingen zo rond de 1 miljoen mensen in Nederland. Dat zijn stevige aantallen!

Het verraderlijke aan deze klachten is dat het er vaak langzaamaan insluipt.

De termen depressie en burn-out worden in de praktijk nog wel eens door elkaar gebruikt.

Er zijn ook best wel overeenkomsten. Nergens zin in hebben bij voorbeeld. Of slecht slapen. Een derde verschijnsel dat bij een depressie en burn-out voorkomt is dat je geheugen niet meer zo goed werkt. Je begint dingen te vergeten.

Depressie en burn-out zijn echter 2 verschillende fenomenen.

Laten we eens kijken wat de overeenkomsten zijn, wat de verschillen zijn en (nog belangrijker) hoe je voorkomt dat je depressief wordt, of in een bun-out beland.

Depressie en Burn-out. Verschillen en overeenkomsten.

Hoe verschillend we allemaal ook mogen zijn, sommige dingen willen we allemaal: Een gezond en een gelukkig leven waarin we 1. onze doelen kunnen behalen, 2. een nuttige bijdrage leveren in onze wereld en 3. tevreden kunnen zijn met wat we hebben en wat we bereikt hebben.

Niemand wil graag in een depressie of een burn-out verzeild raken. Je hebt maar weinig energie en er komt maar weinig uit je handen. Gelukkig en tevreden ben je al helemaal niet.

Het contact met familie en vrienden wordt er ook niet beter op als je met een depressie of burn-out te maken krijgt. Het kan soms lastig zijn om met iemand om te gaan die aan een van deze aandoeningen lijdt.

Voor beide verschijnselen geldt dat ze in de meeste gevallen niet echt met medicijnen te behandelen zijn.

Ondanks dat deze 2 verschijnselen tot eenzelfde categorie behoren, zijn ze niet hetzelfde. Laten we eens kijken wat de verschillen tussen die 2 zijn.

Foto van Ryan McGuire via Pixabay

Burn-out

Iemand met een burn-out zou wel willen werken, maar hij of zij kan dat niet door een gebrek aan energie.

Het fenomeen burn-out heeft niets met erfelijkheid te maken. Als er mensen in jouw familie zijn met burn-out, dan is de kans niet groter dan gemiddeld dat jij ook met een burn-out te maken gaat krijgen.

Als je een burn-out hebt, ben je over het algemeen ‘s morgen wat meer actiever dan ‘s avonds. ‘s Avonds is de energie dan gewoon op.

Mensen met een burn-out kunnen verder te maken krijgen met lusteloosheid, slapeloosheid en vergeetachtigheid.

Depressie

Iemand met een depressie heeft wel genoeg energie om te werken, maar wil dat niet. Hij of zij kampt met depressieve stemmingen en is gewoon niet in de stemming om iets te gaan ondernemen.

Als je last van depressieve klachten hebt, dan heb je ‘s ochtends vaak geen zin om je bed uit te komen. Naarmate de dag vordert, krijg je wat meer energie en wordt je actiever. Mensen met een depressie zijn ‘s avonds vaak het actiefst.

Mensen met een depressie kunnen ook last hebben van lusteloosheid, slecht slapen en een minder goed werkend geheugen.

Burn-out en depressie. Oorzaken

Nu de de verschillen en overeenkomsten tussen beide weten, is het ook interessant om eens na te gaan wat de oorzaken hiervan kunnen zijn.

In de maatschappij van tegenwoordig worden we veel meer dan vroeger blootgesteld aan situaties en omgevingen die een meer of mindere mate van stress veroorzaken. In de inleiding is dit fenomeen al even aangehaald.

Daarnaast is het tegenwoordig ook zo, dat veel meer dan vroeger, dat mensen veel meer willen voldoen aan een ideaal zelfbeeld. We willen altijd zo goed mogelijk voor de dag komen. Dat geldt vooral als het om on-line situaties gaat.

Foto via Pexels.com

Burn-out

Het begint vaak met maar een klein beetje meer werken, iets meer e-mails afhandelen enz. Van het één komt vaak het ander en voor je het weet ben je gevangen in een patroon waar je niet makkelijk uitkomt.

Bij een burn-out heb je in de voorgaande periode teveel van jezelf gevergd. Je bent te veel over je eigen grenzen gegaan. Zowel op lichamelijk als op geestelijk gebied.

Je hebt gewoon teveel hooi op je vork genomen. Je hebt te lang doorgewerkt met alle spanningen en stress van dien en je hebt te weinig tijd genomen om bij te komen, om te herstellen en uit te rusten.

Je zou het kunnen vergelijken met een elastiekje dat je steeds verder uitrekt, totdat je op een punt komt dat alle rek er uit is en het elastiekje breekt.

En het probleem is vaak dat je het pas doorhebt als het eigenlijk al te laat is. De lichamelijke problemen zijn er dan al. Hoofdpijn, buikpijn, concentratieverlies, weinig eetlust, slecht slapen om er maar een paar te noemen.

Spanning en stress spelen dus een belangrijke rol. Door alle stress was je afgeleid en heb je de stopsignalen van je eigen lichaam niet, of niet duidelijk genoeg opgemerkt.

Hier speelt ook een rol hoe je bent in relatie met andere mensen. Let je goed op jezelf, of vind je het belangrijk wat andere mensen van je denken en van je willen.

Als je namelijk vooral bezig bent om anderen tevreden te stellen, dan kan het zomaar zijn dat je jezelf te weinig aandacht geeft.

Depressie

Vaak is stress geen aanleiding om depressief te raken. Het is lastiger om de oorzaken van depressiviteit te achterhalen. Erfelijke factoren kunnen wel een rol spelen. Als depressie in jouw directe familie voorkomt, heb je een iets grotere kans om ook depressief te worden.

Voorkomen van depressie en burn-out

We weten nu wat de verschillen tussen een depressie en een burn-out zijn, maar minstens zo interessant is om te weten hoe je deze dingen kunt voorkomen.

Voor beide geldt dat je je hoofd wat meer rust zou moeten gunnen en je lichaam wat minder.

Leg je mobiel wat vaker weg, laat de tv wat vaker uit en ga meer de natuur in en ga wat meer bewegen.

Besteed wat meer tijd aan een paar echte vrienden en maak je minder druk op wat er op de sociale media allemaal gebeurt. Dat voegt weinig aan je leven toe en is voor het grootste deel zonde van de tijd en aandacht.

Burn-out

Jouw unieke eigenschappen zijn een belangrijke factor in de kans op het krijgen van een burn-out.

Als je erg perfectionistisch bent ingesteld, als je niet snel van opgeven weet en als je het anderen over het algemeen naar hun zin wilt maken, dan is de kans voor jou iets groter dan gemiddeld dat je burn-out klachten gaat ontwikkelen.

Hier is het dus goed om goed om anders te gaan denken en anders in het leven te staan.

Wees er tevreden mee dat niet alles kan en dat niet alles gaat zoals je zou willen.

Wees er tevreden mee dat je een uniek individu bent met een eigen wil en dat je je niet de wil van anderen hoeft te laten opleggen.

Depressie

Bij een depressie spelen andere factoren een rol. Hier is het interessant om naar de familiebanden te kijken.

De kans dat jij depressieve klachten ontwikkelt is namelijk groter als er iemand in jou directe familie is die ook een depressie heeft,

In die zin is het helaas dus niet altijd te voorkomen dat je met depressieve klachten te maken gaat krijgen.

Wat kun je doen?

Foto door Jill Wellington via Pexels

Veel mensen hebben baat bij een mindfulness cursus. Ik heb een review geschreven over Mindfulness voor het dagelijkse leven. Lees het eens en ontdek of een cursus Mindfulness ook voor jou nuttig kan zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *